Het klinkt als een open deur: bij een opdracht selecteer je de juiste persoon voor de job. Maar wat maakt iemand de meest geschikte persoon voor een opdracht? Volgens Jurriën komen hier een aantal factoren bij kijken. “Kennis en ervaring zijn belangrijk,” legt hij uit, “maar mindset en persoonlijke instelling zijn minstens zo relevant.”
“Daarnaast zijn er ook praktische afwegingen,” vervolgt Jurriën. “Wie bij SYSQA komt werken, gaat aan de slag op locatie van de opdrachtgever. De reistijd moet zowel voor de collega als de opdrachtgever aantrekkelijk zijn. En waarschijnlijk het allerbelangrijkste: de opdracht moet bij de persoonlijke ontwikkeling en ambities van de collega passen. Als accountmanager moet je kijken hoe je de opdracht zowel voor je opdrachtgever als voor je collega ideaal maakt.”
“Opdrachten lijken vaak afgebakend, maar in negen van de tien gevallen wijzigen ze in de eerste week al,” weet Jurriën uit ervaring. “Als gedetacheerde collega heb je hier een enorme invloed op. Trek je naar je toe wat je leuk vindt en ligt, dan wordt je opdracht meteen al interessanter en uitdagender. En doordat je veel organisaties ziet en regelmatig wisselt van omgeving, zie je zaken bij de klant met een frisse blik. Daardoor kun je vanaf de start al snel het verschil maken voor de opdrachtgever. ”
“Stel dat er wordt gevraagd om een tester,” geeft Jurriën als voorbeeld. “Maar in de praktijk valt er nog niets te testen omdat het project nog niet zover is. Dan kan mijn collega om zich heen gaan kijken hoe hij op een andere manier van waarde kan zijn. De opdrachtgever vraagt niet voor niets om iemand van SYSQA. Hij heeft versterking nodig en het vakgebied van SYSQA is immers breder dan testen alleen.”
“Omdat het verloop van een project maar zelden van tevoren vaststaat, ben ik sterk aangewezen op de terugkoppeling van mijn collega’s in het veld. Een project draait om samenspel. Voor een collega is het project nieuw, maar voor mij als accountmanager is het óók nieuw.”
Dit samenspel vind ik erg leuk, want ik overzie mede daardoor het gehele traject,” vertelt Jurriën. “Het is interessant te zien hoe verschillende collega’s in een project kunnen staan. Wat de één simpel vindt, vindt de ander best ingewikkeld, terwijl de derde kan uitroepen: ‘Wauw, dit is het grootste en mooiste project dat ik ooit heb gezien!’”
Vindt een collega zijn project niet leuk, dan is er misschien geen goede match. Toch kan het ook zijn dat hij of zij het speelveld nog niet geheel overziet en daarmee de volledige potentie van de kansen en mogelijkheden. “Dan is het mijn rol om erachter te komen wat mijn collega voor ogen heeft,” zegt Jurriën. “We moeten samen uitvinden wat er speelt en kijken naar de mogelijkheden binnen de opdracht. En als die oplossing daar niet ligt, dan gaan we samen kijken waar die wel ligt.”
“Met een goed verkoopverhaal alléén ben je er als accountmanager bij SYSQA dus niet,” vindt Jurriën. “Onze klanten komen met een vraag. Als accountmanager vul je die op zodanige wijze in dat zowel wij als de klant er blij van worden. En als het project eenmaal loopt, blijf je meedenken hoe je de opdracht voor de klant en je collega succesvol kunt maken. Dit vind ik het leukste. Dan speel je echt een rol van betekenis.”