Springplank

Communicatietraining biedt tools om verder te komen

SYSQA biedt communicatietrainingen voor wie ze wil volgen. Want ICT gaat niet meer alleen om vakkennis.

Goed communiceren is niet vanzelfsprekend

In ICT worden communicatieve vaardigheden steeds belangrijker. Je moet een probleem oplossen. Praat je wel met de juiste mensen? En je opdrachtgever heeft een vraag. Maar is hij zich ervan bewust dat het er eigenlijk twee zijn? 

Maarten Ruitenberg, tijdens het schrijven van dit artikel één jaar en vijf maanden als QA professional werkzaam bij SYSQA (maar inmiddels accountmanager red.) schuift aan bij de training communicatie. Waarom? Heeft hij tijdens zijn opleiding niet leren communiceren? ”

In het laatste jaar van mijn opleiding kreeg ik kwaliteitsmanagement als vak,” vertelt Maarten. Communicatieve vaardigheden zijn daar een onderdeel van. Dat heeft mij toen heel erg getriggerd. Ineens begon ik me af te vragen: wie bepaalt er eigenlijk wat goed is? Wanneer praat je met de juiste mensen? Daar zit een hele wereld achter, dat is niet vanzelfsprekend. Daar had ik eigenlijk nooit zo bewust bij stilgestaan. Na mijn opleiding heb ik eerst een jaar of twee ergens anders gewerkt, maar ik miste dat gevoel. Tot ik bij SYSQA kwam, toen was het er ineens weer.”

”In QA moet je reageren op wat er gebeurt, en uit je comfortzone durven stappen”, gaat Maarten verder. “Stel dat je regelmatig in vergadering zit, maar dat je nooit je mond opendoet. Hoe verander je dat? Want als je dan eindelijk je mond opendoet, dan moet je wel iets zinnigs zeggen, en liefst op het juiste moment. En dan kun je op je bek gaan. Maar durf dat, léér daarvan! Deze training geeft mij tools die mijn werk in dat opzicht makkelijker maken. Daarnaast is het trouwens knap hoe SYSQA daar dan op inspringt. Gaat het mis, dan staat er meteen de volgende dag al iemand op de stoep. Of dezelfde middag al.”

".... en dan kun je op je bek gaan. Maar durf dat, léér daarvan!"

Maarten Ruitenberg

Inspelen op de situatie

Intussen komt de docent, psycholoog en consultant Richard Spaan, het lokaal binnen. ”Ik moet even kijken waar ik de vorige keer opgehouden ben, want ik had nog niet alles behandeld”, gaat hij van start. Richard doet niet aan standaard PowerPointpresentaties, maar gaat in op wat de situatie brengt. ”Het leuke van communicatietraining is dat het ter plekke ontstaat. Dat is ook de bedoeling, want op projecten draait het vooral om het hier en nu. Uiteindelijk gaat het om de toepassing in de praktijk. Daar draait deze training om.” 

Formuleer je doel

De gehele training bestaat uit een serie van vier avonden, waarbij de cursisten sinds een jaar een reflectieverslag maken. ”Dat begint met het formuleren van doelstellingen”, legt Richard uit. Wat wil je bereiken? Daar moet dan een actiepunt op volgen: hoe ga je dat doen? Die leerpunten nemen ze op in het verslag. Vervolgens verzamelen ze belevenissen die we ook hier in de groep doornemen.”

Al gauw komen dan ook de praktijkvoorbeelden. ”Twee weken geleden liep er zomaar ineens iemand boos weg uit een bespreking”, brengt Maarten naar voren. ”Dat heeft me behoorlijk aan het denken gezet.” Richard legt uit dat wanneer mensen in de emotie schieten, er meestal al in een eerder stadium iets is misgegaan. Was er onvrede over gevolgde procedures? Of was er in de interactie tussen de projectleden iets misgegaan? ”Een analyse van de situatie is nodig”, weet Richard. ”Want als er op het niveau van de emoties iets niet goed gaat en je laat dat voortduren, dan zal het met de inhoud van het project uiteindelijk óók niet goed komen.”

  • Richard Spaan

Leer van je collega’s

Door de nieuw verworven inzichten reageer je de volgende keer beter. Maar de training is niet alleen nuttig voor je eigen persoonlijke vaardigheden. ”Het is ook leerzaam en soms verrassend hoe een collega reageert. Je leert elkaar daardoor beter kennen. Het is bovendien wel prettig dat de bijeenkomsten gemiddeld één keer per maand plaatsvinden, zodat je de tijd krijgt om de indrukken te laten bezinken. Je moet er uiteindelijk immers zelf mee aan de slag”, besluit Maarten.