Omdat we allemaal verschillende opdrachtgevers hebben, zien we elkaar als collega’s niet heel vaak. Daarom organiseren we elke maand een evenement om elkaar te ontmoeten, bij te praten én (van elkaar) te leren. Een van die evenementen is onze SYSQA Inspires. En dat ging de afgelopen maanden natuurlijk digitaal.    

Natuurlijk vinden we het veel gezelliger om elkaar in levenden lijve te ontmoeten en daarbij een borrel te drinken of ook wat te eten. Maar dat ging nou eenmaal even niet. Daarom organiseerden wij digitale edities van SYSQA Inspires: interactieve webinars. En dat is best een uitdaging voor een organisatie waarvan zeker 50% van de collega’s ‘keyboard-warrior’ is. De chatbox stond binnen no-time vol, zij het beschaafd.

Om je een indruk te geven van de onderwerpen die tijdens de digitale edities van SYSQA Inspires aan de orde kwamen, geven we je hieronder een paar voorbeelden.

Design Thinking door Bob Ickenroth

Bob Ickenroth schetste een veranderende wereld, waarin het grootste taxibedrijf ter wereld (Uber) geen voertuig bezit, het grootste online content platform geen content maakt (Facebook) en het grootste hotel ter wereld geen eigen vastgoed bezit (AirBnB). Hij doceerde dat Design Thinking zich richt op het vergroten van Customer Experience & Value. Hierbij wordt niet uitgegaan van academische modellen en onderzoeken, maar vooral van empirisch vergaard bewijs: wat werkt en vooral ook, wat werkt niet?

Het proces voor Design Thinking past heel goed in ons vakgebied en verloopt doorgaans door op zoek te gaan bij gebruikers wat ze doen, zeggen, denken en voelen bij een product. In een volgende stap gaat men de behoefte definiëren en vervolgens op zoek naar ideeën die hier gevolg aan kunnen geven. Belangrijk hierbij is de spreuk: niets is te gek!

Vanuit ideeën wordt een prototype opgesteld: wat werkt en welke oplossing is het waard om toe te passen? Daarna gaat men testen en feedback ophalen bij gebruikers. Tenslotte wordt overgegaan naar realisatie door middel van een MVP. Nee, geen Most Valuable Player, maar een Minimum Viable Product: het idee en de betekenis moeten duidelijk zijn en als zodanig worden gecommuniceerd.

CI/CD door ons eigen Alay Ghebeyehu

Alay liet ons zien hoe er bij zijn klant, een luchtvaartmaatschappij, met Continuous Integration/Continuous Delivery (CI/CD) wordt omgegaan. Daarbij ging het bijvoorbeeld over innovatiesprints en evaluaties, wat werkt en niet werkt.

Continuous Integration vindt plaats door functionaliteiten die nieuw gebouwd zijn direct geautomatiseerd te testen. Dan volgt Continuous Delivery: het moment dat je die functionaliteiten daadwerkelijk gaat gebruiken in een continue flow.

Alay vertelde hoe hij de releaseprocessen onder de loep nam. Over hoe hij onderzocht wat in deze processen overbodig was en of er technische verbeteringen vereist waren. Met altijd kwaliteit als randvoorwaarde. Dat is ons vak en zit ook in het DNA van de klant.

Testing door Michael Bolton

Foto toonaangevende testconsultant Michael BoltonNee, niet de zanger van ‘How Am I Supposed To Live Without You’. Michael vertelt dat hij vaak wordt verward met deze man. En hij zou geen lead op testgebied zijn, als hij geen automatisch script had geschreven om mensen door te verwijzen naar de juiste persoon.

Op markante wijze nam Michael ons mee in de wereld van software testing. Aan de hand van een paar retorische stijlmiddelen, voornamelijk het voorleggen van wat plagerige dilemma’s, liet hij zien hoe hij dit vakgebied benadert en welke lessen hij heeft geleerd.

Bovendien zette hij iedereen aan een online test: The Famous Triangle. Hiermee wilde hij duidelijk maken wat een programma goed maakt en wierp hij de vraag op of er überhaupt slechte programma’s zijn.

Michael sloot af met een betoog over wat een tester goed maakt. Is het kennen van programmeertaal essentieel voor het zijn van een goede tester? Nee. Interesse in je samenwerkingspartners is dat wel.

SYSQA Inspires: quiztime!

Iets minder inhoudelijk, maar wel zo vermakelijk en gezellig; een pubquiz! 5 rondes van 5 vragen. Met categorieën als sport, muziek, film, maar ook de onderwerpen uit de verschillende webinars kwamen langs.

De quiz werd geleid vanuit een heuse spelstudio in ons kantoor in Bunnik. Met iemand achter de knoppen, masters of ceremony en twee deelnemende teams die het opnamen tegen collega’s thuis.

Volgende meetings

Gedwongen door omstandigheden, maar opgepakt alsof het altijd al de bedoeling is geweest om het zo in te richten, hebben we de webinars omarmd. Toch bestaat de hoop dat we elkaar snel weer zonder tussenkomst van webcams kunnen zien en spreken. We wachten het rustig af.

Ook zo’n gave baan in Business en IT?

Kom kennis maken
Kom kennis maken
Updates ontvangen?
Ontvang maandelijks de nieuwste verhalen uit onze wereld en een overzicht van onze vacatures in je mailbox!